Mezinárodní návštěva hostů z Ostravské univerzity
Gymnázium Karviná se v průběhu března připojilo k mezinárodnímu programu pod záštitou Ostravské univerzity. Jednalo se o kombinovaný intenzivní program (BIP) v rámci projektu NEOLAiA, který vznikl v květnu 2019 jako iniciativa strategické spolupráce skupiny univerzit ze Španělska, Německa, České republiky a Švédska. Aliance se následně rozrostla o aktivní začlenění plnohodnotných partnerů z Itálie, Litvy, Rumunska, Francie a Kypru.
Studenti a akademici z německého Bielefeldu, francouzského Tours, rumunského města Suceava a švédského Örebro absolvovali týden nabitý exkurzemi a studijními workshopy v Ostravě a jejím okolí. Program nesl název Re-shaping States, Identities and Cultures: Dynamic History Teaching in Border Regions (Přetváření států, identit a kultur: Dynamická výuka dějepisu v příhraničních regionech).
Pondělní program proběhl na půdě Gymnázia Karviná. Mezinárodní hosté se zúčastnili výuky inovativního semináře MAPA, který integruje dějepis, zeměpis a společenské vědy. Žáci ve skupinách, po rešerši a studiu zdrojů k vybranému tématu, společně vytvářejí výstup. Ten může mít podobu mj. videa, podcastu či infografiky. Zahraniční studenti se připojili k žákovským týmům a pomohli jim při zpracovávání tématu migrace. Podařilo se také výsledky jejich práce odprezentovat v plénu. V úvodu celého setkání pronesl krátkou přednášku k novému migračnímu paktu David Březina, člen Eurocentra Ostrava a Útvaru pro evropské záležitosti Vlády ČR. Účastníci programu tak měli jedinečnou příležitost zakusit, jak probíhá výuka v jedné ze škol v regionu. Aktivně se zapojili také členové týmu Školy – Vyslanci Evropského parlamentu.
Děkujeme za účast všem, vážíme si možnosti spolupráce s Ostravskou univerzitou. Žáci karvinského gymnázia si zaslouží velkou pochvalu za svou schopnost pracovat v mezinárodním týmu, kreativitu, flexibilitu a to vše v anglickém jazyce.
Za celý organizační tým Julie Janková
#JsmeGymnaziumKarvina #EPAS2025 #TemporaMutanturEtNosMutamurInIllis #VyslanciEP25
Vybrané zpětné vazby žáků:
„Minulý týden jsme měli možnost spolupracovat se zahraničními studenty na našich projektech v předmětu MAPA. Naše skupina se podílela na tvorbě komiksu migranta. Po krátkém rozhovoru se zahraniční studentkou Lisou, která je původem z Ruska, ale před půl rokem emigrovala do Německa, jsme se rozhodli její silný příběh vložit do našeho projektu. Ze začátku jsme si jen povídali a snažili se pochopit její pocity a problémy spojené s migrací ze země jako je Rusko. Nakonec jsme se úplně ponořili do práce a sama Lisa byla velmi zanícená a bylo vidět, že ji spolupráce s námi bavila. Při prezentaci, do které se taky zapojila, bylo vidět, že všechny zaskočila a dokázala si získat jejich pozornost. Z této spolupráce jsme si odnesli spoustu zkušeností a znalostí ze skutečného života, které bychom neměli možnost získat nikde jinde.”
„Minulý týden jsme měli možnost se seznámit se zahraničními studenty, přičemž jsme s nimi měli vytvořit podcast na téma migrace. Chtěli jsme naše audio udělat více volné a v přátelském duchu, proto jsme nevymýšleli žádný scénář a spíše jsme chtěli do podcastu zahrnout naše myšlenky a názory. Díky tomu jsme se dozvěděli spoustu nových informací např. o studiu v Kanadě nebo o životě v Číně a dalších zemích. Jsme rádi za tuto zkušenost a možnost spolupracovat i s jinými studenty.”
„Minulý týden jsme měli možnost si vyzkoušet spolupráci se studenty ze zahraničí a ukázat jim, jak probíhá předmět MAPA. Žáci se zapojili do práce na téma migrace, v našem případě šlo o tvorbu tematické infografiky. Spolupráce probíhala výborně a v komunikaci nijak nebránilo to, že jsme neměli stejný rodný jazyk. Naopak nám zahraniční spolužáci v naší práci velmi pomohli a jsme rádi, že jsme si něco takového mohli vyzkoušet.”
„Práce s lidmi z cizích zemí se nám líbila a přišla nám velmi naučná. Bylo strašně fajn vidět toto téma z pohledu ostatních lidí, a to nejen z Česka, jak už jsme byli zvyklí. Občasně se ukázala jazyková bariéra, ale nakonec jsme to společně zvládli.”