Společenské vědy hrou

V uplynulých týdnech se vyučující společenských věd rozhodli zpestřit žákům 2. A a společenskovědních seminářů výuku dvěma hrami, které jim umožnily atraktivní formou osvojit si požadované klíčové dovednosti.

První hra, které se žáci zúčastnili, byla realizována ve spolupráci s panem Martinem Římánkem z Institutu pro udržitelný rozvoj a byla zaměřena na rozpoznávání korupčního jednání. V jejím průběhu si žáci rozebrali role jako korumpující podnikatel, poctivý politik, zkorumpovaný politik, novinář atd., a na základě instrukcí proměnili třídu v obec, která se chystá na slavnosti a hledá dodavatele občerstvení. Ve zjednodušené, ale názorné formě měli žáci možnost vyzkoušet si, jak korupční jednání poškozuje komunitu odkláněním finančních prostředků, které se pak nedostanou tam, kam by bylo zapotřebí, a namísto toho končí v kapsách nepoctivých občanů a politiků.

Cílem druhé hry bylo ukázat v praxi proces výroby, spotřeby a systém tržních vztahů, a to na základě simulovaného obchodu s komoditou, která je známá především odrostlým generacím – s céčky. Žáci mezi sebou směňovali plastová céčka, eska, paragrafy, srdíčka a mnoho dalších tvarů a praktickým způsobem si osvojovali principy tvorby cen a fungování tržní ekonomiky, navíc i s představením rizik jako zadluženosti a příjmové nerovnosti. Hru pro žáky připravil a zrealizoval učitel SV Michal Ledwoń.

Mgr. Michal Ledwoń

FOTOgalerie